Atak Covid-19 i RECEPTY NA RECESJĘ

Atak Covid-19 i RECEPTY NA RECESJĘ

Atak Covid-19 sprawił, że na wagę złota są dziś RECEPTY NA RECESJĘ. Jak zarządzać biznesem w czasie kryzysu? Co robią doświadczeni liderzy? Jak reagują na kryzys odpowiedzialni właściciele firm? Jestem pełna podziwu dla właścicieli mikro, małych i średnich firm, którzy w tym trudnym czasie w elastyczny i zwinny sposób starają się przetrwać. Uczestnicząc w podejmowanych działaniach, zebrałam w 10 najważniejszych punktach wspólne doświadczenia nabyte podczas poprzedniego kryzysu oraz aktualnych działań:

1. Pamiętaj, że w czasie kryzysu CASH IS KING, czyli koncentruj się na posiadaniu gotówki. Staraj się przewidzieć przepływy gotówki na najbliższy kwartał – opracuj rutynowy schemat tygodniowego lub miesięcznego sprawozdania dot. swoich zasobów pieniężnych

2. Monitoruj kluczowe płatności oraz wpływy, ograniczaj zadłużenia.

3. Modeluj najbardziej pesymistyczne scenariusze ograniczenia biznesu na 3 – 6 miesięcy.

4. Nieustannie żongluj w zarządzaniu kapitałem poprzez zachowywanie RÓWNOWAGI pomiędzy redukcją kosztów dla doraźnego przetrwania a inwestycjami dla przyszłego wzrostu

5. Pamiętaj, że lepsze jest wrogiem dobrego

6. Uważaj na psychozę mediów – w TV trują nas przede wszystkim złą informacją, która dołuje – cały czas słyszymy wypowiadane specyficznym tonem statystyki ile osób zaraziło się korona wirusem, tymczasem FDA czyli Agencja ds. Żywności i Leków dopuszcza chlorochinę, a Johnson and Johnson obiecuje szczepionkę już na początku 2021 roku

7. Buduj swoją markę osobistą, gromadź ogromny kapitał zaufania wśród swoich pracowników

8. Zastanów się, co czują Twoi pracownicy? Wiedz, że nieustannie Cię obserwują, a zatem pokaż im, że ich wspierasz. Okaż zrozumienie i postaraj się zapewnić poczucie bezpieczeństwa, zmniejszaj niepokój, oswajaj lęki

9. Postaw na komunikację i zaufanie w firmie. Bądź szczery wobec swoich pracowników. Bądź autentyczny w okazywaniu uczuć i emocji – podejmuj odpowiedzialne, solidarne, dobre i właściwe decyzje oraz okazuj empatię. Odwdzięczą się wspólną, ciężką pracą dla dobra Twojej firmy oraz lojalnością wobec Twojego przywództwa.

10. Jestem analitykiem i pracuję na podstawie danych. Czy kiedy opracowuję dla Klienta nowe sposoby działania w czasie kryzysu, można zastosować stare, dobrze znane narzędzia? Są takie branże i takie firmy, że można, a nawet trzeba. Dlatego warto przypomnieć sobie i zastosować cykl PDCA, czyli wdrażaj, testuj i poprawiaj. Cykl Deminga stworzony został przez amerykańskiego statystyka, pracującego w Japonii W. E. Deminga. Oznacza zasadę ciągłego doskonalenia i ulepszania. Cykl Deminga określany jest jako cykl PDCA, czyli Plan-Do-Check-Act lub cykl P-D-S-A, czyli Plan-Do-Study-Act lub koło Deminga. Najbardziej powszechna wersja PDCA rozpowszechniona została przez zarządzanie jakością i normy ISO. Cykl składa się z następujących działań:

PLAN – ZAPLANUJ, czyli zaplanuj lepszy sposób działania, lepszą metodę. DO – WYKONAJ, ZRÓB, czyli nawet na próbę ale zrealizuj ten plan. CHECK – SPRAWDŹ, czyli zbadaj, czy rzeczywiście nowy sposób działania przynosi lepsze rezultaty. ACT – POPRAW, jeśli nowe sposoby działania przyniosły lepsze rezultaty, uznaj je za normę, dokonaj standaryzacji i monitoruj ich stosowanie.

Cykl Deminga znany jest również w wersji nieco zmodyfikowanej, np.

PLAN – ZAPLANUJ, czyli zaplanuj zmianę z wyprzedzeniem. Dokonaj analizy aktualnej sytuacji i potencjalnych skutków zmian, zanim je podejmiesz. Dobrze przemyśl, co powinieneś zrobić, aby przekonać się, czy zrealizowałeś swój zamiar. Zaplanuj pomiary, jako jeden z elementów realizacji zmiany. Opracuj plan wdrożenia zmian, zadbaj o właściwych pracowników na właściwych miejscach i zaangażuj właścicieli procesów. DO – WYKONAJ, ZRÓB, czyli przeprowadź pilotażowe wdrożenie

zmian w małej skali i kontrolowanych warunkach. Innymi słowy najpierw przeprowadź eksperyment lub zbuduj prototyp. STUDY – ZBADAJ, wnikliwie dokonaj analizy rezultatów eksperymentu i wyprowadź wnioski. Zastanów się, co zebrane dane mówią na temat skuteczności próbnego wdrożenia. ACT – ZASTOSUJ, DZIAŁAJ, podejmij właściwe działania, aby wdrożyć standard tego procesu, który wytworzył rezultaty najbardziej pożądane.

Powrót do wszystkich wpisów

Polityka cookies

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym możliwe jest prawidłowe działanie serwisu.

Więcej informacji