Bądź silna w pracy – co warto wiedzieć o mobbingu?
Kiedy rozpoczynamy nową pracę, planujemy dać z siebie wszystko, sprostać oczekiwaniom pracodawców, nawiązać relacje z zespołem. Mamy wizję, oczekiwania i nadzieje. Jednak często – już po kilku dniach – dostrzegamy, że pewne sytuacje wprawiają nas w zakłopotanie. Z biegiem czasu tracimy pewność siebie, a w miejsce otwartości pojawia się niepokój. Nie zawsze potrafimy nazwać zachowania innych wobec nas, ponieważ niekiedy bywają oparte na niuansach. Obracamy je w żart, próbując zniwelować poczucie przykrości. Szukamy winy w sobie. Pracujemy ponad siły, chcąc udowodnić, że jesteśmy wartościowymi pracownikami. Aż do pierwszych łez… I wtedy dociera do nas, że staliśmy się ofiarami mobbingu..
Wszystkim uczestniczkom dziękuję za zaangażowanie i wspólnie spędzony czas podczas warsztatów 19 czerwca br. Dziękuję, że miałyśmy okazję się spotkać i porozmawiać na intrygujący, mało znany i doceniany temat .
Mobbing to wyrazista i intensywna kwestia – występuje na masową skalę oraz prowadzi do destrukcyjnych konsekwencji, a mimo to praktycznie nie istnieje w statystykach. Polska ma jedno z najgorszych ustawodawstw w Unii Europejskiej w tym zakresie i nawet w tych (rzadkich) sytuacjach, gdy zaczyna się sprawa w sądzie, pracownik nie może liczyć na godne odszkodowanie. Setki tysięcy pracownic i pracowników codziennie stają się ofiarami złośliwych uwag, obmawiania, krytyki, rozsiewania plotek, gróźb, pokrzykiwań czy poniżania – ofiarami przemocy psychicznej w małych dawkach. Wśród szefów – tyranów i narcyzów – mobbing staje się sposobem na zarządzanie firmą i sprawowanie władzy. Dlatego tym bardziej cieszę się, że doświadczyłyśmy mocy pozytywnej energii, wymiany myśli odnośnie chęci dokonywania zmian na lepsze. Dopełnieniem były ożywione dyskusje w kuluarach, gdzie zaangażowanie, pytania, rozmowy, sprawiają, że czas i wysiłek poświęcony w organizację warsztatów ma sens.
Przynosi tym większą satysfakcję i radość, kiedy konsultowane są ze mną nowe pomysły na biznes. Celem warsztatów było wzmocnienie poczucia własnej wartości, rozwianie mitów na temat mobbingu i wskazanie realnych rozwiązań, które pomogą nam w kryzysowych sytuacjach. Nawet wtedy, gdy tylko jedna osoba odchodzi z pracy z powodu tego procederu – zarówno winnych, jak i poszkodowanych jest przecież w zespole więcej.