Jak koronawirus wpłynie na nasze życie i biznes? [wideo]
Jeśli spojrzymy na Inspirację z punktu widzenia płci, to niejako – żartobliwie – warto nadmienić, że: Inspiracja to przecież kobieta. Tak samo zresztą jak Wiedza – też kobieta, Ekonomia – proszę bardzo – kobieta. Medycyna to także forma żeńska, a zatem jest kobietą i mogłybyśmy tak jeszcze długo wymieniać…. Prawda?
Kobiety w czasach epidemii
W czasie pandemii kobiety w niesamowity sposób pokazały, jak wspaniale potrafią się odnaleźć w tych trudnych czasach. Wspieramy i pomagamy na różne sposoby, organizując szereg akcji pomocowych dla szpitali w zakresie zaopatrzenia m. in. na przykład we własnoręcznie uszyte maseczki. To są nowe doświadczenia, nowe zobowiązania i nowe dziś zadania. Lecz prawdę mówiąc – historycznie ujmując – my, kobiety, zawsze potrafiłyśmy stanąć na wysokości zadania. Choć ostatnie dwa miesiące skutecznie utrudniły nam wszystkim funkcjonowanie.
Czy koronawirus zmienił coś na lepsze?
U wielu osób najpierw pojawiał się szok, potem strach lub niedowierzanie, wreszcie u niektórych również złość. Wiele z nas ma po prostu dość tej całej sytuacji. Ale spotkanie w ramach #KobietaPlusInspiracje stało się okazją do tego, aby podzielić się myślą czy coś dobrego wniosły w nasze życie ostatnie tygodnie? Czy i co zmieniło się na lepsze? Co jest dla nas ważne? Na czym można się dzisiaj oprzeć? Szybko okazało się jak ważna dla aktywnych zawodowo kobiet jest rodzina, wartości rodzinne. Nie tylko rozwój własny, ale przede wszystkim najbliżsi, więcej czasu dla dzieci, rodziców, poczucie bycia z nimi, współpraca, wsparcie, wzajemna troska, empatia, dbałość o siebie, o zdrowie i emocje z tym związane.
Epidemia konta konsumpcjonizm
Rozprzestrzenianie się koronawirusa na całym świecie, w tym w Polsce, wpłynęło również na systemy zachowań nas jako konsumentek – ograniczenie konsumpcjonizmu, uświadomienie sobie konieczności oszczędzania, rezygnacji ze zbędnych zakupów, zwiększenie dbałości o ekologię.
Epidemia przewartościowała kilka aspektów
Również, jeśli chodzi o inwestycje publiczne, okazuje się, że potrzebne jest przewartościowanie z rozrywki, na priorytety typu: szkoły, szpitale, szkoły, przedszkola, domy opieki na wysokim poziomie – a zatem skupienie się na sferze mocno utożsamianej z kobiecą.
Weryfikacja pracodawców
Okazuje się ponadto, że dzisiejsza epidemia strachu przed zwolnieniem, redukcją etatów, przed nadchodzącym kryzysem, to najlepszy czas na weryfikację właścicieli firm i ich wartości oraz weryfikację pracowników i ich wartości. Głównie dlatego, że jak na dłoni widać dziś niespójności w wizerunkach firm. Ci sami nieetyczni, jak się dziś okazało, właściciele firm, którzy przed pandemią z wielką dbałością o employee branding, o swoją markę, mówili o konieczności budowania odpowiedniej atmosfery zaufania i życzliwości w firmie, dziś szukają okazji, jak niezasłużenie wręczyć pracownikom dyscyplinarkę, szukają sposobów, jak zwolnić pracownika w formie mailowej, bez uzasadnienia.
A przecież można inaczej
Można postawić na komunikację i więzi w firmie, na wzór rodziny. Na wspólne spotkania w firmie. Na dzielenie się informacją o prawdziwej sytuacji finansowej firmy. Można zaproponować wspólne, czasowe rozwiązania – ustępstwa z obu stron. To optymistyczne, że są również tacy, wyjątkowi pracodawcy. Dlatego pytania: „Jeśli jesteś teraz szefową, to czy gdybyś była pracownikiem i popatrzyła na siebie z punktu widzenia bycia pracownikiem, to czy chciałabyś mieć taką szefową, jaką teraz jesteś? Albo czy zatrudniłabyś samą siebie jako swojego pracownika? Czy chciałabyś mieć takiego pracownika, jak Ty? – choć mogły się wydawać trudne, wcale takie nie były.
A na koniec pytania:
Czy z pandemii wyciągniemy wnioski, które pomogą dostosować się nam do nowej rzeczywistości? Co będzie? Co się wydarzy? Jaka czeka nas przyszłość? Nikt tak naprawdę przecież nie wie, kiedy to się wszystko skończy. A zatem może pora przewartościować priorytety, zaakceptować rzeczywistość taką, jaka jest, bo innej nie będzie. Trzeba realizować nasze marzenia, ale może warto odnaleźć się w tym świecie na nowo. Czas bardziej cieszyć się z rzeczy małych, ulotnych, autentycznych. Więcej doceniać to, co mamy i czekać, sprawdzać co nam w duszy gra, być w spójnym ze sobą wierzyć w siebie, w innych, ufać, że nowe będzie dobre, a nawet lepsze. O tym wszystkim rozmawiają prelegentki konferencji #KobietaPlusInspiracje.
Zobaczcie nagranie!