Kobiece emocje w pracy? „Trzeba być sobą, trzeba być autentycznym”

Kobiece emocje w pracy? „Trzeba być sobą, trzeba być autentycznym”

Próbując dorównać męskiemu stereotypowi, kobiety do niedawna czuły się zobligowane tłumić emocje w miejscu pracy. Dzisiejsze podejście zwraca uwagę i kładzie nacisk na to, że trzeba być sobą, trzeba być autentycznym.

Emocje i uczucia kierują mężczyznami tak samo jak kobietami i niewątpliwie zawsze mają większy lub mniejszy wpływ na każdą z podejmowanych przez nas decyzji. Łatwość i zdolność uzewnętrzniania przeżyć w danej chwili, umiejętność dzielenia się nimi w otwarty i bezpośredni sposób, czyli autentyczność w komunikowaniu uczuć i emocji, stereotypowo zazwyczaj utożsamiane są jednak z kobiecością.

Nadmierna z kolei samokontrola oraz opanowanie kojarzone są z twardym, męskim sposobem radzenia sobie z emocjami.

Próbując dorównać męskiemu stereotypowi, kobiety do niedawna czuły się zobligowane tłumić emocje w miejscu pracy. Dzisiejsze podejście zwraca uwagę i kładzie nacisk na to, że trzeba być sobą, trzeba być autentycznym. Dlatego szczere, choć nie zawsze doskonałe wyrażanie emocji i uczuć przestaje być postrzegane jako dowód słabości, a raczej jako potwierdzenie umiejętności odpowiedniego zarządzania własnymi emocjami, a tym samym budowania głębszych relacji z innymi, również biznesowych.

Kobiecy sposób radzenia sobie z uczuciami dokładnie wpisuje się dziś w to stanowisko.

Autentyczność najcenniejszym towarem

Współczesny lider, zdaniem wielu badanych, ma dzielić się emocjami i odczuciami w otwarty sposób.

„Jeśli jesteś liderem, autentyczność jest twoim najcenniejszym towarem. Stracisz ją, jeśli spróbujesz technik, które nie pasują do twoich mocnych stron” – przekonuje Marcus Buckingham, założyciel przedsiębiorstwa szkoleniowo-konsultingowego, które promuje opracowane przez siebie programy szkoleniowe w zakresie do identyfikowania i rozwijania talentów.

Autentyczność kobiet na rynku biznesowym przejawia się w większej ich znajomości i biegłości w rozpoznawaniu swojego stylu zarządzania. Niesie to za sobą zwiększenie skuteczności działania i zdecydowanie bardziej sprzyja osiąganiu celów biznesowych.

Autentyczność charakteryzuje osoby, które w przeciwieństwie do pasywnych obserwatorów, nieustannie analizują swoje doświadczenia oraz pracują nad rozwojem siebie jako jednostki oraz lidera. Jest sposobem na sukces w osiąganiu długoterminowych wyników.

Nieumiejętnie wykorzystywane cechy kobiece mogą być źródłem problemów, przeszkadzać kobietom w pełnym zrozumieniu siebie i swoich potrzeb, utrudniają funkcjonowanie pod względem zawodowym czy prywatnym. Okazywanie uczuć i emocji stanowi wartość kobiecą tylko wtedy, kiedy kobiety unikają naśladowania sposobów zachowań charakterystycznych dla mężczyzn.

Próbując na wzór męski reprezentować stalowe nerwy czy nadmierne, skrajne opanowanie, kobiety popełniają poważny błąd, ponieważ ich zachowanie odbierane jest jako mało kobiece, za co pod względem wizerunkowym płacą wysoką cenę.

Styl zarządzania zgodny ze stereotypem płci

Badania australijskie i holenderskie wykazały, że pozytywna ocena efektywności lidera skorelowana jest ze stylem zarządzania, który powinien być zgodny ze stereotypem własnej płci. Złamanie zasady kobiecości, kojarzonej z oparciem się na cechach stereotypowo postrzeganych jako kobiece (empatia, troska, wrażliwość, wyrozumiałość, nastawienie na komunikację i kompromis), prowadzić będzie do negatywnego postrzegania kobiet.

Kobiety powinny unikać naśladowania męskiego sposobu zarządzania, gdyż jeśli nawet dzięki temu mogą wygrywać w konkurencji z mężczyznami, w ogólnym rozrachunku oceniane są gorzej.

Trzeba pamiętać, że autentyczność w komunikowaniu uczuć i emocji nie oznacza, że kobiety mogą sobie pozwalać na płacz z powodu presji zawodowej podczas spotkania czy w wyniku różnicy zdań w miejscu pracy. Badania pokazują, że jeśli tego typu zachowanie nie jest związane z poważną sytuacją osobistą, taką jak śmierć w rodzinie czy rozwód, to spotka się z negatywną reakcją współpracowników. W przeciwieństwie do kobiet okazywanie tego typu emocji w pracy przez mężczyzn z reguły związane jest z większym ich zrozumieniem i zdecydowaną sympatią. Ogólnie wydaje się, że komunikacja będzie najlepiej przebiegać, gdy autentyczność połączona jest po prostu ze stosownością i wyważoną szczerością.

Dr Monika Różycka, MBA. Rozwiązuje problemy przedsiębiorców. Audytuje modele biznesowe i kulturę organizacyjną. Oferuje doradztwo gospodarcze, finansowe i prawne. Restrukturyzuje koszty i przychody. Buduje strategie i scenariusze przyszłości. Pomaga kobietom w rozwoju zawodowym. Rozwija zaufanie w organizacjach i wspiera liderów w doskonaleniu przywództwa.
Źródło: Wprost
Powrót do wszystkich wpisów