
Kobiety wnoszą do biznesu odmienny punkt widzenia. „Robią rzeczy inaczej i z innych powodów”
Wiadomo, że kobiety często robią rzeczy inaczej i z innych powodów niż mężczyźni oraz postępują inaczej i z innych powodów niż mężczyźni. Pogląd, że kobiety wnoszą do biznesu odmienny punkt widzenia niż mężczyźni, ponieważ większość kobiet, a nie mężczyzn, zwraca uwagę na problemy istotne dla kobiet – poza rozszerzeniem pola badań – przyczynia się do powstawania bardziej obiektywnej wiedzy biznesowej, a zatem i ekonomicznej.
Badania pokazują, iż kobiety zazwyczaj zorientowane są holistycznie, inkluzyjnie i długoterminowo, starając się tworzyć środowisko i kulturę, w której ważne jest, aby inne osoby, bez względu na swoją odmienność, czuły się bardziej komfortowo.
Ukierunkowane są na klienta, z zachowaniem wysokich standardów etyki i uczciwości. Zysk nie jest zwykle ich głównym celem. Zakładają więcej przedsiębiorstw społecznych.
Bardzo często przyczyną zakładania własnego biznesu przez kobiety jest chęć uzyskania lepszej równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym, a także dlatego, że dotarły do szklanego sufitu (utrudnień awansowych) w pracy.
Kobiety rozpoczynają własną działalność gospodarczą w celu wypełnienia luki w zakresie dostępności produktów lub usług dla własnej rodziny. Mają tendencję do prowadzenia biznesu, w którym zatrudniają mniej niż pięciu pracowników. Zdolność do słuchania, konsensualny styl zarządzania, wrażliwość na widzenie wszystkiego w większym rozmiarze.
Biznes, w którym uwzględnia się kobiety jako podmioty preferujące współpracę nad rywalizację oraz nawiązujące z innymi ludźmi relacje, stanowi pewną antytezę firmy opartej na chciwości, cynicznie i przedmiotowo traktującej klienta czy konsumenta jako ofiarę. Z kolei badania pokazują, iż poza żądzą zysku, w gronie pozostałych motywów, leżących u podstaw trudów, jakich podejmują się na przykład amerykańscy biznesmeni, znajdują się „umiłowanie władzy lub zamiłowanie do prestiżu, altruizm, bojowość, patriotyzm oraz nadzieja na zapisanie się w historii dzięki jakiemuś produktowi czy instytucji”.
Większa ostrożność, mniejsze ryzyko
Z drugiej jednak strony wskazuje się, że kobiety charakteryzują się większą awersją do ryzyka, co sprawia, że wolniej rozwijają swoje biznesy.
Innymi słowy, kobiety w swoich wyborach finansowych są bardziej ostrożne i potrzebują więcej czasu, aby przekonać się do nowych rozwiązań, oraz silniej niż mężczyźni odczuwają potrzebę pogłębionej wiedzy na temat funkcjonowania produktów inwestycyjnych
Najczęściej na pierwszym miejscu stawiają bezpieczeństwo. Wchodząc w rolę inwestora, muszą nabrać zaufania do instytucji finansowej, jej doradców czy rozwiązań, które oferuje, i dopiero wtedy przekonują się do zakupu zaawansowanych produktów, takich jak fundusze inwestycyjne. Z kolei domeną mężczyzn jest większa skłonność do podejmowania ryzyka niosącego nie tylko zagrożenie popełnienia błędu, lecz także większe korzyści ekonomiczne.
Wielowątkowy proces decyzyjny
Interesujący jest proces decyzyjny kobiet i mężczyzn. U kobiet jest wielowątkowy, często zawracający do punktu wyjścia pod wpływem nowych informacji – dotyczy to szczególnie zbierania informacji o możliwościach inwestycyjnych oraz porównań alternatyw wyboru. Kobiety częściej szukają psychologicznego potwierdzenia słuszności samego wyboru inwestycyjnego (tu zdiagnozowano ważną rolę doradcy finansowego). Natomiast u mężczyzn przeważa typowe działanie liniowe, zorientowane na szybkie osiągnięcie celu.
Kobiety kontrolują zazwyczaj 70–80 proc. decyzji konsumenckich i dokonują zakupów inaczej niż mężczyźni.
Częściej i chętniej nabywają produkty wcześniej polecone przez osobę, do której mają zaufanie – najlepiej znaną im osobiście lub należącą do tej samej grupy zainteresowań, np. na Facebooku.
Nieustająco poszukują ideału i nabycie kolejnego produktu wcale nie zaspokaja ich potrzeb.
Dążenie firm do inwestowania w badania dotyczące kobiet jako konsumentek ma na celu dostosowywanie komunikacji marketingowej tych firm do potrzeb kobiet jako klientek określonych dóbr czy usług.
Dr Monika Różycka, MBA. Rozwiązuje problemy przedsiębiorców. Audytuje modele biznesowe i kulturę organizacyjną. Oferuje doradztwo gospodarcze, finansowe i prawne. Restrukturyzuje koszty i przychody. Buduje strategie i scenariusze przyszłości. Pomaga kobietom w rozwoju zawodowym. Rozwija zaufanie w organizacjach i wspiera liderów w doskonaleniu przywództwa.
Źródło: Wprost